I to se stává-Naše dvojčata

Dvacet věcí pro šťastnou rodinu

Máte občas pocit, že se život řítí nezadržitelně vpřed, na rodinu vám nezbývá čas a pomalu se vzájemně odcizujete? Poradíme vám, jak propašovat lásku i do těch nejhektičtějších dnů.

Vaše rodina se nejspíš podobá desítkám jiných. Každý den je napěchován k prasknutí běžnými povinnostmi a rutinními úkony. Z tak plného a nabitého režimu není úniku. Nepodceňujte ale péči o váš životní styl. Existují způsoby, jak lze i do uspěchaného života vpravit momenty pohody a vzájemné blízkosti - nenucená zábava, přátelský rozhovor, změna rytmu, která prolomí stres a napjatou náladu, drobné doteky, které dětem dodají pocit bezpečí. To vše vám přinese nejen radost, ale i pocit uspokojení, že jako rodič neselháváte. Tyto krátké okamžiky štěstí nejsou náročné na čas ani peníze či plánování. Zisk, který z nich můžete vytěžit, je však pro vás i vaše blízké značný.


1. Čas mazlení

Využijte víkendových rán a nechte děti zachumlat se k vám do postele a půl hodinky si s nimi poležte v obje­tí. Ve všední den většinou musíte vyskočit hned po zazvonění budíku, vzbudit domácnost a vypravovat
její členy do škol(k)y a do práce. Ale aspoň jeden den v týdnu na všechno zapomeňte a udělejte změnu: Buďte jen se svojí rodinou a myslete pouze na to, jak jste si blízcí. Půlhodinka pod peřinou může být ideální chvílí pro rodinné plánování, povídání si o událostech celého týdne a svěřování důvěrností. Chcete-li však, aby vaše dítě bylo sdílné, musíte přispět také svou troškou do mlýna.

2. Příjemná hudba

Tento tip jsme odkoukali od tvůrců televizních seriálů a reklamních spotů: používejte hudbu jako pozadí, které pozvedne náladu. Když uhodí ponorková nemoc a atmosféra v domě začne houstnout, nalaďte veselé tóny a pozorujte, jak barometr nálady stoupá. Zvolte nenáročnou hudbu, která bude příjemná pro všechny, třeba písničky, na něž máte hezké společné vzpomínky.

3. Hluboký nádech

Když vás děti dostanou do stavu, kdy jste jen krůček od bodu, kdy se úplně přestanete ovládat, třikrát se zhluboka nadechněte a snažte se přitom na nic nemyslet. Výzkumy potvrzují, že hluboký nádech je účinný zklidňující mechanismus, který funguje dokonce i u dětí. Jedna z maminek, které často používají hluboké nádechy pro zklidnění, si všimla, že její šestiletá dcera její počínání napodobuje - po každé bouřlivé hádce se svým mladším bratrem vyleze na matčin klín a třikrát
se zhluboka nadechne.

4. Nepřímá pochvala

Chcete-li své dítě potěšit, navlékněte to tak, aby ‚náhodou‘ zaslechlo, jak ho chválíte před někým druhým. Děti občas berou přímou pochvalu jako prázdná slova nebo je uvádí do rozpaků. Taková náhodou zaslechnutá pochvala může být silným povzbuzením jeho sebevědomí, protože dítě ví, že ji neříkáte ‚jenom tak‘. Jinak ale platí, že pochval a povzbuzení není nikdy dost. Milá slova budou dítě motivovat k další práci. Spílání
a vý­čitky mu příliš elánu a sebevědomí nedodají.

5. Mluvící hadřík

Společné stolování se často zvrhne v závod o nejhlasitějšího křiklouna. Zkuste použít následující strategii - položte na stůl hadřík výrazné barvy (může to být i jiný předmět, třeba vařečka) a pošlete ho dokola po všech členech rodiny. Ten, kdo drží hadřík, může mluvit bez přerušování. Pro menší děti je to skvělý způsob, jak se učit naslouchat a mluvit před lidmi.

6. Smutek po velké radosti

Pořádáte-li pro děti doma ‚společenskou‘ akci, třeba velkou oslavu narozenin nebo návštěvu lidí, které mají rády, rozhostí se ex post v bytě podivně skleslá nálada. Všichni hosté odešli... A vy byste měli jít také! Vezměte děti ven na pizzu, na procházku či na hřiště a popovídejte si o nejzábavnějších okamžicích akce. Když se po této malé přestávce vrátíte domů, děti budou spokojenější a vy se klidně můžete pustit do likvidace následků oslavy.

7. Filmové ukolébavky

Hodně dětí po rodičích vyžaduje před spaním zpívání ukolébavky . Dospělí to pak často vnímají jen jako další z dlouhé řady povinností. Ke konci dne a u konce sil se vám možná nedaří procítěně zapět Halí belí nebo Spi, děťátko, spi. Proč si tedy ukolébávání neokořenit písničkou, kterou máte rádi?

8. Kontrolní otázka

Tato snadná taktika pomůže rychle vylepšit rodinnou komunikaci a spolupráci. Jednoduše požádejte své ratolesti, aby po vás zopakovaly instrukce, které jste jim právě dali. Zeptejte se: „Co jsem řekl, že máš udělat?“ Rodiče jsou často překvapeni, že si děti vyložily jejich pokyny trochu jinak, než bylo zamýšleno. Třeba jste oznámil, že „Už žádné video,“ vaše dítě ale slyšelo: „Video si sice nemůžu pustit, ale televizi ano.“ Když se vám podaří podobným nedorozuměním předejít, obě strany budou hned o mnoho spokojenější.

9. Nekonečná hra

Každý den si vyšetřete deset minut, abyste si s dítětem zahráli hru, k níž se můžete dennodenně vracet. Ideální je, pokud si čas vyhradíte vždy ve stejnou dobu. Některé rodiny si dají Černého Petra, Scrabble, jiné dají přednost skládání puzzle. Menší děti budou rády, když jim přečtete pár stránek z jejich oblíbené knížky. Rituální podoba této chvilky a krátké vytržení z koloběhu povinností pomůže rodičům i dětem vydechnout a být si na chvilku blíž.

10. Mezi čtyřma očima

Jednou za týden dovolte každému ze svých dětí, aby si vás na hodinku ukradlo jen a jen pro sebe. V tuto dobu s ním podnikněte, co bude chtít. V úterý večer si s vámi tříletá dcerka bude hrát na princeznu, ve středu si půjdete se starším synem házet na zahradu s míčem nebo si dáte hru na počítači. Když budou vaše děti vědět, že si dokážete najít čas jen a jen na ně, budou lépe chápat, že ho jindy zase nemáte. Nezapomeňte si na tyto vzácné hodiny dát rezervaci každý týden!

11. Hurá na cestu!

Když se věci nedaří, jak mají, a celá rodina začíná být pěkně otrávená, je čas udělat něco nečekaného. Jedna z možností je zavelet: „Jede se na výlet!“ Naložte celou rodinu do auta a odvezte ji na předem neprozrazené místo, třeba na pouť, do zoo či na zmrzlinu. Přestože takový výlet nemusí trvat nijak dlouho, moment překvapení a spontánní akce všechny rozptýlí a potěší. Máte-li pocit, že tohle přece nemůžete ve všedním dni udělat, protože to prostě nejde stihnout, zastavte se a uvědomte si: Svět se op­ravdu nepřestane točit, když některou povinnost odložíte, nebo zkrátka zcela vypustíte.

12. Hezké vzpomínky

Zkuste si každý večer, třeba u večeře nebo když ukládáte děti do postýlek, připomenout něco hezkého, co vás potkalo. Nemusíte to dramatizovat, prostě jen prohoďte: „Víš, dnes se mi stala taková příjemná věc. V autobuse jsem stála a jedna mladá slečna mě s ús­měvem pustila sednout. Bylo to od ní moc hezké.“
Zeptejte se ostatních, co zajímavého zažili oni. Výčet drobných radostí je dobrá cesta, jak zakončit den v pozitivním duchu.

13. Nedělní soaré

Když se víkend chýlí ke konci, ve většině domácností zavládne skleslá a pesimistická atmosféra. Možná také máte ledničku plnou všelijakých zbytků z víkendu - a toho můžete využít. V neděli v podvečer pozvěte sousedy nebo přátele s dětmi, ať se u vás zastaví na večeři a vezmou s sebou pro změnu své zbytky. Sejde se vám pozoruhodná směsice pochutin a společné posezení nad nimi spolehlivě zažene nedělní deprese.
Alternativou může být raclette - speciální stolní gril s teflonovou nebo kamennou deskou a malými lopatičkami na zapékání. Úžasné, chutné, zábavné a navíc zlikvidujete z ledničky všechny zbytky uzenin, masa, zeleniny a sýrů.

14. Vše nej k ‚polonarozeninám‘!

Připomeňte si poloviční výročí narozenin svých dětí nenákladným a nápaditým způsobem - upečte poloviční koláč, darujte dítěti jednu ponožku či malý blok a krátké pastelky. Každý důvod k oslavě se hodí, i když není nijak významný. Naruší strnulou každodennost a dětem rozzáří oči. Navíc, kde je psáno, že půlrok věku, 100. den školního roku nebo státní svátek Mozambiku nelze oslavit?

15. Relaxační cvičení

Stále více rodičů zapojuje své děti do nějaké z forem relaxačního cvičení, jako je protahování, jóga nebo tai-či. Pusťte si příjemnou hudbu a nechte děti, ať se připojí k vaší rozcvičce. Nemáme ve zvyku uvažovat o dětech jako o stresovaných bytostech, ale když se podíváte na jejich rozvrh, musí vám být jasné, že trocha relaxace jim nemůže uškodit.
P.S.: Povalování před televizí se nepočítá.

16. Jeden důvod stačí

Významným zdrojem rodičovského rozladění je (zbytečná) potřeba dětem věci přehnaně vysvětlovat. Omezte sáhodlouhé objasňování na jeden, maximálně dva důvody. Například když jste na hřišti, řekněte: „Je čas jít domů, protože se stmívá.“ Nedodávejte, že bude večeře, koupání, že dítě musí jít brzo spát a ráno brzo vstávat. Tím ho totiž jen podnítíte, aby vás zatáhlo do nekonečné debaty. Předkládat dítěti příliš mnoho důvodů je jako nabízet vybíravému jedlíkovi příliš mnoho dobrot - dítě bude zmatené a informaci ‚je čas jít domů‘ zatlačí do pozadí. Dokážete-li přemoci nutkání vysvětlovat, sobě i dítěti ušetříte nepříjemné pocity.

17. Škatulata, hejbejte se!

Chcete zpestření? Tak ať si každý pátek (nebo kterýkoliv jiný den v týdnu) mezi sebou členové rodiny vymění místa u stolu. Tento prostý čin všem umožní doslova nový pohled na svět. Prožitek změny povede jednak k omezení rodičovského hubování i tahanic mezi dětmi. S novými ‚sousedy‘ u stolu můžete mluvit jinak, než jste zvyklí. Zatímco nyní sice musíte na svého manžela hulákat přes celý stůl, malý Jakub pro tentokrát ne vlije svoji kaši do vašeho talíře, ale do talíře starší dcery. Změna je holt život!

18. Výpadek proudu

Alespoň jeden den v týdnu vyhlaste večerní zákaz zapínání televize, rádia i počítače. Uvidíte, kolik máte najednou času na rodinu. Zamyslete se, jak strávíte čas bez technických vymožeností - zazpívejte si, předčítejte si nahlas knihy nebo časopisy, vyprávějte si vtipy, hrejte staré osvědčené hry, u kterých se pobavíte vši­chni společně, nebo si jednoduše jen tak povídejte o tom, co vás zajímá.

19. Sdílejte radosti i starosti

Pokud jste doma s dětmi nebo jste jen dorazili z práce dřív, zavolejte nebo napište mailem svému partnerovi dobré i špatné zprávy z domova. Když bude alespoň část událostí vědět předem, nezhroutí se pod jejich přívalem, hned jak vejde do dveří. Výhodou pro vás zase bude, že část nepříjemností takto shodíte ze svých beder a uleví se vám. Budete-li s partnerem v užším kontaktu - třeba se sejdete přes den na oběd - utvoříte šťastnější i silnější tým.

20. Najděte své místo na světě

Pomozte svým dětem uvědomit si okolní svět přírody. Nechte je obejmout strom, přivonět ke květině nebo jít ven a podívat se na noční hvězdnou oblohu. Berte tyto aktivity nikoli jako pouze vzdělávací, ale i jako způsob, jak umožnit dětem pocítit, že jsou součástí něčeho většího. Společnost a ‚moderní‘ výchovné metody stále více vedou děti k přesvědčení, že jsou všemocné, výjimečné a jedinečné. Pravda je však taková, že dítě, které se necítí jako střed vesmíru, ale jako jeho součást, bude mnohem spokojenější. Nic se nemá přehánět, ani tlak na individualitu a výkon.

Žádné komentáře
 
KDYŽ DĚTI NEDĚLAJÍ NIC, DĚLAJÍ NEPLECHU. H.Fielding Jsme rádi,že jste Nás přišli navštívit.